woensdag 27 februari 2019

Het jaarproject van 2019! De temperatuur-deken.

Enige tijd geleden kwam ik op Youtube een video tegen van een 'Temperature blanket'. Een temperature blanket, of temperatuur-deken, wordt gedurende een jaar gemaakt en dagelijks voeg je bijvoorbeeld een rij of  granny square toe in een bepaalde kleur. De kleuren zijn representatief voor de temperatuur van die dag. De deken die ik voorbij zag komen haakte voor elke dag een granny square, waarbij zowel de minimum als maximum temperatuur werd weergegeven.


Aangezien ik iets minder van het haken ben, leek het mij leuk om het met stof te gaan doen. Ik heb nu enkele quilts gemaakt en dit bevalt zo goed, dat dit mij een leuk project voor het komende jaar leek. Dus werd er een avond gespeurd bij Driessen stoffen naar stofjes die bij elkaar konden. Ik had 10 stoffen nodig, want ik wilde tussen de -10°C en 35°C de deken kunnen maken.


Wie mijn Instagram volgt, zag onlangs deze foto voorbij komen. Dit is de kleurencombinatie geworden. Het zijn wat neutrale kleuren, zodat ik hem ook straks in huis kan gebruiken.


Via de website 'Het weer actueel' kan ik zowel de minimum als maximum temperatuur opzoeken van onze woonplaats. Ongeveer één keer per week zoek ik de temperatuur op en maak ik de combinaties van de afgelopen dagen.


Als voorbereiding heb ik alle stoffen al op maat gesneden, dus het is nu vooral bij elkaar zoeken en de pinwheel maken. Op deze foto zie je de eerste dagen van januari en die dagen kwamen qua temperatuur aardig overeen dus heb ik maar 3 stofjes nodig gehad.


Om uiteindelijk een quilt van 18 * 21 blokken (378 blokken) te krijgen begin ik elke maand met een stippen-blok en ook allerlaatste zal een stippenblok zijn (365 dagen + 12 maanden + 1 = 378 blokken).

Ik ga gauw weer verder om februari af te maken, de blokken zijn al gematched! En dan kan ik jullie hopelijk snel de eerste rijen laten zien.

Liefs,
Milou


Patroon: eigen
Stoffen: katoen (Driessen Stoffen)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten