woensdag 28 februari 2018

Poezenquilt

Buiten de tassen en kleding die ik maak vind ik het ook altijd leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Op YouTube en Facebook kwam ik regelmatig filmpjes tegen over quilten, onder andere van Sew What Alicia en Missouri Start Quilt Company.

De dame van het laatstgenoemde channel had een tutorial geplaatst van een kattenquilt. En laat ik nu helemaal gek zijn op katten! Dus met wat reststofjes en de video op play-pauze-play-pauze werkte ik me door de tutorial heen. En daar kwam een heuse quilt-top uitrollen! Vervolgens maakte ik de "quilt-sandwich" en kon het quilten beginnen. Ik begon met free-motion quilten, maar dat gaat dus niet zo heel goed met mijn machine. Ruitjes, lijntjes, diamantjes en vierkantjes des te beter.

Tussendoor stuurde ik een foto van mijn deken naar mijn vriendin. Die riep meteen: "Als je er nog een huis voor zoekt, dan neem ik hem graag over!". Helaas hadden de katten de deken hier al ingepikt (zelfs toen hij nog niet klaar was!). Maar ze was bijna jarig, dus dat was een goede reden om stof te bestellen en er één voor haar te maken!


De tweede versie is een stuk groter geworden, de eerste was namelijk meer het formaat passend bij een ledikantje. In totaal maakte ik voor de tweede versie 42 katten blokken (de eerste versie had 28 blokken), wat resulteerde in een deken van ongeveer 150 cm x 120 cm.


Ik had twee stoffenpakketjes besteld met allerlei soorten stofjes, dus het werd een combinatie van stippen, bloemen, sterren, druppels en zigzaggen. Als achtergrond gebruikte ik een effen blauwe stof.

Voor de achterkant van de quilt gebruikte ik het oude dekbed van mijn vriendin. Die had ze aan mij gegeven onder het mom "Dat kun je vast nog wel ergens voor gebruiken". Nou dat zeker wel! Nu ligt ze toch weer onder haar eigen dekentje :) De randen werkte ik af met roze biaisband.


Wegens de tijdsdruk lukte het me niet om alle katten te quilten dus ik koos ervoor om alleen de katten te quilten die naar elkaar keken. Dit waren er 12 in totaal, namelijk 2 katten-stellen per rij. En daarnaast stikte ik verticaal lijnen via de stitch-in-the-ditch-methode om te zorgen dat alle lagen goed bij elkaar bleven.


Naast de blijdschap van het krijgen van de deken, kwamen er ook nog bijna tranen door een quote die ik erop had gezet. Ik maakte deze deken dan ook met veel liefde en plezier en ik hoop dat ze er dan ook heel veel plezier aan mag beleven!


Ondanks dat het heel veel werk is zo'n quilt geeft het ook heel veel voldoening! Deze eerste versies zijn verre van perfect, maar zijn leuke projectjes om erbij te doen. Nu weer terug naar de kleding en tassen ;)

Liefs,
Milou


Patroon: Pins and Paws Quilt by Jenny (link)
Stoffen: Quilt pakketjes en effen blauw (Ali Express)
Voering: Fleece deken (Ikea)  


1 opmerking: